Studenten bouwen circulaire Escape Room in Nice place Dag van de Duurzaamheid: SAWA schoolvoorbeeld voor circulariteit
14 oktober 2021Gisteren zijn drie vmbo-t klassen van het Libanon Lyceum Rotterdam in opdracht van Nice Developers gestart met het bouwen van Circulaire Escape Rooms. Dit zullen ze doen aan de hand van SAWA; het volledig houten woongebouw met 109 appartementen, ontworpen door Mei. Dit ‘gezondste gebouw van Nederland’ heeft biodiversiteit en duurzaamheid hoog in het vaandel staan en bevat veel circulaire onderdelen. De Escape Rooms die de leerlingen ontwerpen, hebben als doel om de speler mee te nemen in de verschillende circulaire aspecten van SAWA. Het project is bedacht en ontworpen door Stichting Technotrend uit Utrecht. De leerlingen worden bij het project begeleid door Game Knights.
De opdracht, die tien weken loopt, maakt deel uit van het vak Technologie en Toepassing (T&T) van het Libanon Lyceum. De leerlingen zijn begonnen met een bezoek aan opdrachtgever Nice Developers (in Nice Place) en de plek waar SAWA gebouwd wordt. Daar kregen de klassen uitgelegd hoe SAWA in elkaar zit en wat het belang is van circulariteit. Vervolgens leren de leerlingen hoe ze zelf een Escape Room kunnen bouwen en gaan ze aan de slag met het bedenken en maken van de puzzels waaruit het spel bestaat. De Circulaire Escape Rooms moeten niet alleen de circulaire aspecten van het gebouw onder de aandacht brengen, maar ook moeten de puzzels opgebouwd zijn uit tweedehands – circulair – materiaal. Uiteindelijk moeten alle puzzels in volgorde worden gezet, zodat de spelers van de game deze een voor een kunnen oplossen en zo de uitgang van de Escape Room kunnen vinden.
Wat zijn Circulaire Escape Rooms?
In het onderwijs wordt het maken van Escape Rooms steeds vaker als creatieve en leerzame opdracht ingezet, vaak in samenwerking met een echte opdrachtgever. Escape Rooms zijn populaire spellen waarbij een groep mensen in één of meer kamers worden opgesloten. Binnen een vastgestelde tijd moeten de spelers een aantal puzzels oplossen om de uitgang te bereiken en zichzelf te bevrijden.
Bij een Circulaire Escape Room worden de puzzels gemaakt met tweedehands materialen, van bijvoorbeeld een kringloopwinkel. Zo leren leerlingen hoe ze bestaande dingen een nieuwe toepassing kunnen geven. Het maakt hen bewust van de waarde van hergebruik en recycling. Opdrachtgevers van Circulaire Escape Rooms zijn vaak bedrijven en organisaties die bezig zijn met Circulaire Economie, bijvoorbeeld door het eigen kantoor in te richten of te bouwen met hergebruikte en herbruikbare materialen, zoals hout. Nice Place – een opgeknapte bruine kroeg met tweedehands inrichting – sluit hier mooi op aan.
We kunnen niet wachten te zien wat de leerlingen gaan ontwerpen!